Antal indlæg: 1767 Bopæl: Odense Tilmeldt: 12.08.07 Status: Offline
Lagt på d. 27. juli 2010 14:53:07
Nu har vi haft videoer med Chris Christensen og Jørgen Johansen i de seneste måneder. Så skal vi heller ikke snydes for Battling Nelson - født Oscar Mattheus Nielsen i København, den 5. juni 1882.
Her er Battling Nelson vs. Joe Gans (uden lyd). Nelson tabte den første af deres kampe på diskvalifikation, mens han vandt de to næste på KO:
Her er Battling Nelson vs. Owen Moran i 1910. Nelson taber på KO i 11. omgang:
Lagt på d. 27. juli 2010 14:56:19
Jeg har taget denne fra en tidligere tråd:
For et stykke tid siden fandt vi et par gamle klip med Chris Christensen.
Her er et klip fra et af de største kampe på dansk grund, Jørgen Johansen vs. Duilio Loi i Idrætsparken, 17. august 1952, med næsten 17.000 tilskuere.
Johansen blev i en periode promoter, og han var med til at starte den moderne ære op sammen med Mogens Palle. Det kan man læse meget mere om i Ove Ovesens fremragende bog, Fra Jim Smith til Mikkel Kessler.
Johansen skrev en bog om sig selv i 1952, Ringen fri, som jeg vist har i gemmerne et eller andet sted.
Antal indlæg: 118 Bopæl: Virum Tilmeldt: 15.09.09 Status: Offline
Lagt på d. 28. juli 2010 20:17:11
Hr, blot lige for en ordens skyld:
I klippet med Nelson og Moran er det danskeren som er den høje, slanke - mens Moran er den lille, tætte. Da det er sidstnævnte som til slut får rakt armen i vejret, er det med andre ord Moran som vinder kampen.
Antal indlæg: 158 Bopæl: Odense Tilmeldt: 13.09.08 Status: Offline
Lagt på d. 30. juli 2010 17:30:37
Nelsons kampe mod Jimmy Britt og Ad Wolgast har indtil fornylig også været på youtube. Det er de desværre ikke længere. Især Wolgast kampen er berømt. Dette skyldes kampens brutalitet og beskidte tricks. Samtidig er det en af de blodigste kampe der nogensinde er bokset.
Lagt på d. 16. august 2010 15:21:51
Jørgen Hansen vs. Dave "Boy" Green hører også til i denne tråd, selv om vi har haft den tidligere andetsteds. 28. juni 1979 - en dag der ikke går i glemmebogen:
Det er altid en fornøjelse at gense Jørgens kamp mod Dave Boy Green, så tak til HR. Der er mange årsager til at kampen aldrig glemmes, først og fremmest på grund af Jørgens store præstation, men også fordi kampen bød på stor spænding og dramatik, jeg synes også den engelske speaker var med til at gøre kampen til en evergreen.
Samtidig vil jeg nævne noget af det som gør boksning så stort og fint, selv om Jørgen faktisk ødelagde Green's karriere, så fejler deres venskab ikke noget i dag, tværtimod.
Hvis det var indenfor business eller andre forhold, så ville man hade den som ødelagde ens karriere, men indenfor boksning er det anderledes, når kampen er forbi, har man respekt for hinanden og ofte venner for livet.
Antal indlæg: 118 Bopæl: Virum Tilmeldt: 15.09.09 Status: Offline
Lagt på d. 17. august 2010 16:11:33
Jørgens kamp mod Green står for mig som den største bokse-oplevelse, jeg har haft i de mere end 45 år jeg har gået til boksestævner!
Vi var en håndfuld enthusiaster som havde taget toget fra København til Randers for at opleve Jørgens sidste kamp - det var vi nemlig ret overbeviste om, det ville blive! Vi havde svært ved at se, hvordan han skulle have en chance mod den fysisk stærke englænder - og sandt at sige, så frygtede vi at Jørgen ville smide sig ved første tegn på øretæver. Så det var ikke blot det at Jørgen vandt - men at det var totalt uventet. Efter Jørgen havde banket englænderen i kanvassen skreg publikum så højt af begejstring i flere min, at en af mine kammerater sad og holdt sig for ørerne - så høj var larmen.
Efter stævnet tog vi nattoget tilbage til København. Som altid havde vi bestilt en sovekupé... men vi kom aldrig i seng. Vi var helt oppe og køre, og kunne ikke bare lægge os til at sove. Dertil var det vi lige havde oplevet simpelt hen for stort!